Burma fırça işçiliği Myanmar’ın (Burma) geleneksel bir sanat biçimidir. İnce, narin çizgilerin kullanması ve detaylara verdiği önemle karakterize edilir. Burma fırça işçiliği çoğu zaman Budist imgeleri ve Jataka masallarından görüntüler şeklinde dini mevzuları tasvir etmek için kullanılır.
Burma fırça işçiliğinin zamanı, Hintli sanatçılar tarafınca Myanmar’a getirilmiş olduğu 11. yüzyıla kadar uzanmaktadır. Burma fırça işçiliği, parlak renklerin kullanması ve simetriye vurgu yapılmasıyla karakterize edilen kendine has tarzını hızla geliştirmiştir.
Her biri kendine has özelliklere haiz birçok değişik Burma fırça işi türü vardır. En yaygın Burma fırça işi türlerinden bazıları şunlardır:
- Pauk-soe: Bu, ince ve narin çizgilerin kullanımıyla karakterize edilen bir Burma fırça işi türüdür. Pauk-soe çoğu zaman Budist imgeleri ve Jataka masallarından görüntüler şeklinde dini mevzuları tasvir etmek için kullanılır.
- Hta-ma-ne: Bu, parlak renklerin kullanması ve simetriye vurgu yapılmasıyla karakterize edilen bir Burma fırça işi türüdür. Hta-ma-ne çoğu zaman manzaralar ve portreler şeklinde laik mevzuları tasvir etmek için kullanılır.
- Nga-ta-da: Bu, kalınca çizgilerin kullanması ve harekete vurgu yapılmasıyla karakterize edilen bir Burma fırça emek vermesi türüdür. Nga-ta-da çoğu zaman cenk sahnelerini ve öteki dinamik mevzuları tasvir etmek için kullanılır.
Yüzyıllar süresince, Burma fırça işçiliği Hint, Çin ve Avrupa şeklinde muhtelif değişik kültürlerden etkilenmiştir. Bu, Myanmar’a has varlıklı ve muhtelif bir sanat biçimiyle neticelenmiştir.
Günümüzde, Burma fırça işçiliği Myanmar’da hala popüler bir sanat biçimidir. Okullarda ve üniversitelerde öğretilir ve ek olarak birçok amatör sanatçı tarafınca uygulanır. Burma fırça işçiliği ek olarak reklamcılık ve ürün tasarımı şeklinde muhtelif ticari uygulamalarda da kullanılır.
Birmanya fırça işçiliği, Myanmar’ın kültürel mirasının kıymetli bir parçası olan güzel ve anlatım edici bir sanat biçimidir. Devamlı olarak gelişen ve değişen canlı bir sanat biçimidir ve sanatçılar ve sanatseverler için esin kaynağı olmaya devam etmektedir.
Antet | Özellikler |
---|---|
Burma sanatı | – Hint, Çin ve Güneydoğu Asya etkilerinin bir karışımı – Fotoğraf, heykel ve mimari şeklinde muhtelif medyaları kullanır – Çoğu zaman dini temalar ihtiva eder – Ülkenin varlıklı tarihini ve kültürünü yansıtır |
Burma fırça işi | – Yürekli renkler ve akıcı çizgiler kullanan örneksiz bir fotoğraf stili – Çoğu zaman dini figürler ve mitolojiden görüntüler ihtiva eder – Tapınaklarda, pagodalarda ve öteki dini yapılarda bulunabilir |
Myanmar sanatı | – Burma sanatının bir öteki ismi – Myanmar (eski adıyla Burma) ülkesinde üretilen sanata atıfta bulunur – Geleneksel dini sanattan modern sanata kadar geniş bir yelpazede yoldam ve tür ihtiva eder |
Budist sanatı | – Burma sanatı üstünde büyük bir tesir – Çoğu zaman Buda ve öteki Budist figürlerinin resimleri bulunur – Tapınaklarda, pagodalarda ve öteki dini yapılarda bulunabilir |
Güneydoğu Asya sanatı | – Birmanya sanatını da içeren yöresel bir sanat seçimi – Güneydoğu Asya’nın öteki sanat gelenekleriyle birçok benzerliği paylaşıyor – Çoğu zaman dini temalar ve motifler ihtiva eder |
II. Burma Sanatı
Burma sanatının zamanı MS birinci bin senenin ilk yüzyıllarına kadar uzanmaktadır. Bu zamanda, şu anda Myanmar olan bölgede yaşayan Pyu halkı, Hint ve Çin sanatından etkilenen kendine has bir sanat seçimi üretti. Bu erken Burma sanatı, geometrik şekiller ve yürekli renkler kullanımıyla karakterize edilir.
11. yüzyılda, Pagan Burma krallığı Güneydoğu Asya’da büyük bir güç olarak ortaya çıktı. Bu zamanda, Burma sanatı gelişti ve zirveye ulaştı. Pagan sanatı, özenle oyulmuş taş tapınaklar ve pagodaların kullanımıyla karakterize edilir. Bu tapınakların ve pagodaların bir çok bugün hala varlığını sürdürmektedir ve hayattaki en iyi Budist mimarisi örneklerinden bazıları olarak kabul edilir.
13. yüzyılda Pagan’ın düşüşünden sonrasında, Burma sanatı düşüşe geçti. Sadece, 16. yüzyılda Toungoo hanedanlığı döneminde tekrar canlanmaya başladı. Toungoo sanatı, parlak renkler ve kompleks detaylar kullanımıyla karakterize edilir. Bu zamanda inşa edilen tapınakların ve pagodaların bir çok bugün hala ayaktadır ve popüler gezinsel yerlerdir.
18. yüzyılda, Ava Burma krallığı Güneydoğu Asya’da büyük bir güç olarak ortaya çıktı. Bu zamanda, Burma sanatı gelişmeye devam etti. Ava sanatı, altın varak ve lake kullanımıyla karakterize edilir. Bu zamanda inşa edilen tapınakların ve pagodaların bir çok bugün hala ayaktadır ve hayattaki Burma mimarisinin en iyi örneklerinden bazıları olarak kabul edilir.
19. yüzyılda Burma, Britanya İmparatorluğu tarafınca fethedildi. Bu zamanda Burma sanatı Avrupa sanatından etkilendi. Bu tesir, bu zamanda Burma sanatında görüş açısı kullanımında ve figürlerin realist tasvirinde görülebilir.
Burma 1948’de Britanya’dan bağımsızlığını kazandıktan sonrasında, Burma sanatı gelişmeye ve evrimleşmeye devam etti. Modern Burma sanatı, geleneksel Burma sanatı, Avrupa sanatı ve çağdaş sanat dahil olmak suretiyle muhtelif kaynaklardan etkilenmiştir.
III. Burma Sanatının Türleri
Burma sanatı üç ana türe ayrılabilir: dini sanat, laik sanat ve halk sanatı.
Dini sanat, Burma sanatının en yaygın türüdür ve Burma’daki Budizm, Hinduizm, İslam ve Hristiyanlık dahil olmak suretiyle bütün büyük dini geleneklerde bulunur. Budist sanatı, Burma’daki en yaygın dini sanat biçimidir ve tapınaklarda, manastırlarda ve stupalarda bulunabilir. Hindu sanatı da Burma’daki birçok tapınakta ve manastırda bulunur ve çoğu zaman Hindu destanlarından sahneleri tasvir eder. İslami sanat, Burma’da Budist ve Hindu sanatından daha azca yaygındır, sadece camilerde ve öteki İslami dini yapılarda bulunabilir. Hristiyan sanatı, Burma’daki minimum yaygın dini sanat biçimidir, sadece kiliselerde ve öteki Hristiyan dini yapılarda bulunabilir.
Laik sanat muayyen bir dinle ilişkilendirilmez ve saraylar, evler ve kamusal alanlar dahil olmak suretiyle muhtelif ortamlarda bulunur. Laik sanat çoğu zaman Burma zamanı ve mitolojisinden sahneleri tasvir eder ve mühim vakaları kutlamak yahut mühim kişileri anmak için de kullanılabilir.
Halk sanatı, basit insanların kendi zevkleri için yarattıkları bir sanat türüdür. Halk sanatı çoğu zaman sıradan ve sadedir, sadece oldukca etkisinde bırakan ve güzel olabilir. Halk sanatı çoğu zaman evleri ve öteki nesneleri dekore etmek için kullanılır ve ek olarak hikayeler bahsetmek yahut mesajlar iletmek için de kullanılabilir.
IV. Burma’daki Budist Sanatı
Budist sanatının Burma’da dinin ilk günlerine dayanan uzun ve varlıklı bir geçmişi vardır. Burma Budist sanatı, parlak renkler, kompleks detaylar ve sembolizm kullanımıyla karakterize edilir. Burma Budist sanatının en meşhur örneklerinden bazıları Yangon’daki Shwedagon Pagodası, Pagan’daki Mahabodhi Tapınağı ve Bagan’daki Ananda Tapınağı’dır.
Shwedagon Pagodası hayattaki en mukaddes Budist mekanlarından biridir. Buda’nın saçından bir tutam da dahil olmak suretiyle kalıntılarını barındırdığına inanılır. Pagoda altın yapraklarla kaplıdır ve mücevherlerle süslenmiştir. Mahabodhi Tapınağı Buda’nın aydınlandığı yerdir. Dünyanın en eski Budist tapınağı olduğu söylenen mütevazi, süssüz bir yapıdır. Ananda Tapınağı kompleks oymaları ve resimleriyle malum büyük ve kompleks bir tapınaktır.
Burma’daki Budist sanatı, ülkenin kültürünün ve kimliğinin gelişiminde mühim bir rol oynamıştır. Sanatçılar, şairler ve müzisyenler için bir esin kaynağı olmuştur. Ek olarak, cenk ve güçlük zamanlarında Burma halkı için bir teselli ve ümit deposu olmuştur.
V. Burma’daki Hindu Sanatı
Burma’daki Hindu sanatı, Miladi Son zamanların ilk yüzyıllarına dayanan uzun ve varlıklı bir tarihe haizdir. Burma’daki Hindu sanatının en eski örnekleri, Pagan hanedanlığı döneminde (MS 1044-1287) inşa edilen Pagan tapınaklarında bulunur. Bu tapınaklarda Shiva, Vishnu ve Durga şeklinde muhtelif Hindu tanrıları bulunur.
Burma’daki Hindu sanatı Ava hanedanlığı döneminde (1364-15 CE) gelişmeye devam etti. Bu zamanda birçok yeni mabet inşa edildi ve mevcut tapınaklar yenilendi ve genişletildi. Ava tapınakları, Pagan tapınaklarından daha süslü bir Hindu sanatı stiline haizdir ve daha geniş bir allah çeşitliliği ihtiva eder.
Burma’daki Hindu sanatı, 15 CE’de Ava hanedanının çöküşünden sonrasında geriledi. Sadece, mahalli sanatçılar tarafınca ufak miktarlarda üretilmeye devam etti. Bu dönemden Hindu sanatının en dikkat cazibeli örneklerinden bazıları, Shan eyaletinde üretilen Hindu tanrılarının bronz heykelleridir.
Bugün, Burma’daki Hindu sanatı hala Hindu azınlık nüfusu tarafınca uygulanmaktadır. Sadece, bir zamanlar olmasıyla birlikte bariz değildir.
II. Burma Sanatı
Burma sanatının zamanı iki bin yılı aşkın bir süreye yayılmıştır ve varlıklı bir yoldam ve teknik çeşitliliğiyle karakterize edilir. Burma sanatı, Hint, Çin ve Tayland şeklinde muhtelif kültürlerden etkilenmiştir. Sadece, kendine has renk, şekil ve sembolizm kullanımında yansıyan kendine has karakterini de geliştirmiştir.
Burma sanatının en eski örnekleri Pyu dönemine (MÖ 2. asır – MS 9. asır) kadar uzanır. Bu zamanda Burma sanatı Hint sanatından büyük seviyede etkilenmiştir ve bu dönemden günümüze ulaşan eserlerin bir çok Budist heykelleri ve kabartmalarıdır.
Burma sanatındaki bir sonraki mühim devre Pagan zamanlarıdır (ortalama MS 9. asır – 13. asır). Bu zamanda Burma sanatı zirveye ulaşmış ve Shwedagon Pagodası ve Ananda Tapınağı şeklinde bir takım mühim yapıt üretilmiştir. Pagan süreci ek olarak parlak renkler ve kompleks detaylar kullanımıyla karakterize edilen bariz bir Burma fotoğraf stilinin geliştirilmesiyle de dikkat çekmektedir.
13. yüzyılda Pagan’ın düşüşünden sonrasında, Burma sanatı bir gerileme dönemine girdi. Sadece, 15. yüzyılda tekrar canlanmaya başladı ve Ava döneminde (ortalama 1364 – 15 CE) bir takım mühim yapıt üretildi. Ava süreci, tuğla ve ahşap kullanımıyla karakterize edilen yeni bir Burma mimarisi tarzının geliştirilmesiyle dikkat çekicidir.
Birmanya sanatındaki bir sonraki mühim devre Toungoo zamanlarıdır (ortalama MS 15–1752). Bu zamanda, Birmanya sanatı tekrar Hint sanatından büyük seviyede etkilendi ve Shwemawdaw Pagodası ve Mahazedi Pagodası da dahil olmak suretiyle bir takım mühim yapıt üretildi. Toungoo süreci ek olarak altın varak ve kırılgan fırça darbelerinin kullanımıyla karakterize edilen yeni bir Birmanya fotoğraf stilinin geliştirilmesiyle de dikkat çekicidir.
Burma sanatındaki son büyük devre Konbaung zamanlarıdır (ortalama MS 1752 – 1885). Bu zamanda Burma sanatı gelişmeye devam etti ve Shwedagon Pagodası ve Mahamuni Pagodası da dahil olmak suretiyle bir takım mühim yapıt üretildi. Konbaung süreci ek olarak bronz ve fildişi kullanımıyla karakterize edilen yeni bir Burma heykel stilinin geliştirilmesiyle de dikkat çekicidir.
1885’te İngilizlerin Burma’yı fethetmesinden sonrasında, Burma sanatı gerilemeye başladı. Sadece, çağdaş çağda gelişmeye devam etti ve Myanmar Milli Müzesi ve Shwedagon Pagodası da dahil olmak suretiyle bir takım mühim yapıt üretildi. Çağıl devre, Batı tekniklerinin ve malzemelerinin kullanımıyla karakterize edilen yeni bir Burma sanatı stilinin gelişmesiyle dikkat çekiyor.
VII. Burma’daki Hıristiyan Sanatı
Burma’daki Hristiyan sanatı, 16. yüzyılda ülkeye ilk Hristiyan misyonerlerin gelişine kadar uzanan uzun ve varlıklı bir tarihe haizdir. Burma Hristiyan sanatı, mahalli Burma geleneklerinin Avrupa ve Hint etkileriyle birleşmesidir ve parlak renkler, kompleks tasarımlar ve Hristiyan temalarının figüratif temsillerinin kullanımıyla karakterize edilir.
Burma’daki Hıristiyan sanatının en meşhur örnekleri içinde Yangon’daki Shwedagon Pagodası’ndaki freskler, Inwa Kraliyet Sarayı’ndaki resimler ve Mandalay’daki Mya Nan San Kyaw Manastırı’ndaki heykeller yer alır.
Burma’daki Hristiyan sanatı, Burma kültürünün ve kimliğinin gelişmesinde mühim bir rol oynamıştır ve bugün de Burma sanatçıları için bir esin kaynağı olmaya devam etmektedir.
VIII. Burma’da Halk Sanatı
Burma halk sanatı, ülkenin varlıklı kültürünü ve tarihini yansıtan muhtelif ve canlı bir gelenektir. Fotoğraf, heykel, tekstil ve müzik dahil olmak suretiyle oldukca muhtelif medyayı kapsar.
Burma halk sanatının en bariz biçimlerinden biri lake eşyadır. Lake eşya, reçineli bir madde olan lake katmanlarının ahşap bir tabana uygulanmasıyla yapılır. Lake ondan sonra pürüzsüz, parlak bir yüzey kurmak için cilalanır. Lake eşya çoğu zaman hem geometrik aynı zamanda figüratif kompleks tasarımlarla süslenir.
Bir öteki popüler Burma halk sanatı biçimi ise ahşap oymacılığıdır. Ahşap oymacılığı, mobilya, dini heykeller ve ev eşyaları şeklinde muhtelif nesneler yaratmak için kullanılır. Burma ahşap oymacılığı çoğu zaman yürekli ve etkisinde bırakan tarzıyla karakterize edilir.
Tekstil dokumacılığı da Burma halk sanatında mühim bir gelenektir. Burma tekstilleri çoğu zaman pamuk yahut ipekten yapılır ve çoğu zaman kompleks desenlerle süslenir. Tekstiller kıyafet, döşek ekibi ve ev mobilyaları şeklinde muhtelif amaçlar için kullanılır.
Burma halk müziği, ülkenin dini ve kültürel mirasına sıkı sıkıya bağlı canlı ve ritmik bir gelenektir. Burma müziği çoğu zaman saung, geleneksel bir Burma arpı ve pattala, bir tür el davulu şeklinde muhtelif enstrümanlarla çalınır.
Burma halk sanatı ülkenin kültürel mirasının kıymetli bir parçasıdır. Burma halkının yaratıcılığını ve ustalığını yansıtır ve millet için bir gurur deposudur.
IX. Burma’da Modern Sanat
Burma’daki modern sanat, sanatçıların oldukca muhtelif stillerde ve medyada çalmış olduğu muhtelif ve canlı bir alandır. En mühim modern Burma sanatçılarından bazıları şunlardır:
* Birmanya zamanı ve mitolojisinden sahneleri tasvir eden büyük ölçekli duvar resimleri ve resimleriyle tanınan Aung Ko (1952-2018).
* Burma avangardının kabul edilen isimlerinden olan ve eserlerinde sıklıkla sosyal ve siyasi değişiklik temalarını işleyen Khin Zaw Htun (d. 1957).
* Burma manzaralarını ve kent manzaralarını resmeden fotogerçekçi resimleriyle tanınan San Minn (1963 doğumlu).
* Htein Lin (d. 1976), resim, video ve enstalasyon sanatı da dahil olmak suretiyle muhtelif medyalarda çalışan bir multimedya sanatçısıdır.
Burma’daki modern sanat, çoğu zaman muhalefeti anlatım etmenin ve statükoya meydan okumanın bir yolu olarak görülüyor. Son yıllarda, Burma sanatçıları çalışmalarını ülkenin geçindiren siyasal krizi, Rohingya halkının durumu ve iklim değişikliğinin tesiri şeklinde mevzuları ele almak için giderek daha çok kullanıyor.
Burma sanat sahnesi hala nispeten genç, sadece hızla büyüyor ve giderek daha çok uluslararasılaşıyor. Burma sanatçıları artık çalışmalarını dünyanın dört bir tarafındaki galerilerde ve müzelerde sergiliyor ve emekleri küresel bir seyirci kitlesi tarafınca tanınmaya başlıyor.
S: Burma sanatı nelerdir?
A: Burma sanatı, fotoğraf, heykel, mimari ve tekstil şeklinde oldukca muhtelif medyayı kapsayan muhtelif ve varlıklı bir gelenektir. Hint, Çin ve Tayland şeklinde muhtelif kültürlerden etkilenmiştir.
S: Burma sanatının değişik türleri nedir?
A: Burma sanatının birçok değişik türü vardır, bunlardan bazıları şunlardır:
* Burma sanatının en yaygın türü olan ve Budist temalarını tasvir eden fotoğraf, heykel ve mimari eserleri içeren Budist sanatı.
* Burma’daki birtakım mabet ve manastırlarda bulunan Hindu sanatı.
* Burma’daki birtakım camilerde ve öteki İslami yapılarda bulunan Müslüman sanatı.
* Burma’daki birtakım kiliselerde ve öteki Hıristiyan yapılarında bulunan Hıristiyan sanatı.
* Mahalli sanatçılar tarafınca yaratılan ve Burma halkının kültürünü ve geleneklerini yansıtan bir tür geleneksel sanat olan halk sanatı.
* Modern sanat, Burma’daki modern sanatçılar tarafınca yaratılan ve çağdaş dünyayı yansıtan bir sanat türüdür.
S: Burma sanatının örneklerini nerede görebilirim?
Birmanya sanatının örneklerini görebileceğiniz birçok yer var, bunlardan bazıları:
* Yangon’daki Myanmar Milli Müzesi, büyük bir Burma sanat koleksiyonuna ev sahipliği yapıyor.
* Yangon’daki Shwedagon Pagodası, oldukca sayıda güzel heykel ve resimle süslenmiştir.
* Dünyanın en mühim Budist mekanlarından kabul edilen ve Budist sanatının pek oldukca güzel örneğini barındıran Pagan’daki Mahabodhi Tapınağı.
* Güzel fotoğraf ve heykellerle süslü birçok antik mabet ve manastıra ev sahipliği icra eden Bagan Arkeolojik Bölgesi.
0 Yorum